Gott och blandat

Här samlar vi sådant som inte direkt anknyter till filosofiämnets syfte, men som ändå är viktiga som förutsättningar till undervisningen eller kan vara till hjälp när inspirationen tryter och vi behöver något nytt. Det kan vara begreppslistor, tankeexperiment, uppgifter, etc.

Vill ni vara med och bidra till dessa? Skicka in till filosofilararna@gmail.com då vi tacksamt tar emot allt som kan hjälpa oss att sprida filosofiförståelsen.

Tankeexperiment

Här samlar vi Tankeexperiment och andra sagor, historier, case, anekdoter eller annat som kan förtydliga eller inspirera filosofiskt tänkande.

Introduktion till Tankeexperiment (till elever)

För att förklara och förtydliga saker som kan vara svåra att beskriva använder filosofer ibland så kallade tankeexperiment eller tankeexempel (TE). Dessa historier är ofta absurda eller konstiga, men är ett hjälpmedel för att förklara komplicerade situationer, för att belysa viktiga delar och klarlägga varför vi tänker som vi gör. TE används för att förtydliga saker som annars är svåra att peka på. TE är alltså ett verktyg som filosofer använder för att förtydliga.

Ladda ner PDF

En indier på glid

Dhara Gupta spenderade hela sitt liv i en by nära Jaisalmer i Rajastanöknen. En dag år 1822, när hon lagade middag, hörde hon hur folket i byn ropade glatt. När hon tittade ut såg hon att hennes kusin, Mahavir, hade återvänt från en resa som påbörjats för mer än två år sedan. Han såg ut att må bra och när de senare på kvällen satte sig ner för att äta så berättade han om sina äventyr.

Ladda ner PDF

Rebellen Kenneth från S:t Hilda Hogdens hus

Medlemmarna i den underliga sekten Weatherfield bodde i S:t Hilda Hogdens hus och de levde helt avskilt från samhället. Alla förutom ledaren var förbjudna att ha någon kontakt med den övriga världen. Lärjungarna hade fått berättat för sig att tv-serien Hem till gården – som var det ända de fick titta på – var verkligheten.

Baserat på Platons Grottliknelse

Ladda ner PDF

Se även!

Fria filosofiböcker och kursöversikter

Gymnasiefilosofi

av Joakim Holmberg

Gymnasieläraren Joakim Holmberg ligger i framkant. För ett par år sedan skapade han Sveriges första interaktiva lärobok, i filosofi. Nu, inför läsåret 14-15 öppnades en webbsida med samma idé. Holmbergs webbsida är ett måste för lärare som vill inspireras och inspirera.

gymnasiefilosofi.se/

 

Komvux Gotlands distanskurs

Välkommen till Komvux Gotlands distanskurs i filosofi. Jag vill gratulera dig till att ha valt att studera detta ämne. Räkna bara inte med att förstå allt på en gång. Har du inte sysslat med filosofi förut får du räkna med en viss snurrighet. Självklara tankar kommer att ifrågasättas. Ditt tänkande behöver ibland börja från början. Ett bra förhållningssätt är det nyfikna och förutsättningsfria barnets.

vux-gotland.se/filosofi/

 

 

Filosofi A (CFL)

Studiehandledning, Filosofi A, Centrum för flexibelt lärande. Egentligen är detta en hjälp till de som läser Levanders Filosofi Kurs A och B (Almqvist & Wiksell 2:a uppl 2001) men den innehåller mycket gott, såsom övningar och frågor, tankar om hur filosofi kan studeras och tydliga förklaringar. Värt att kolla!

http://www.larresurser.se/samhalls/filosofi_a.pdf

 

Alf Ahlbergs Filosofins historia

Hela texten skannad och digitaliserad efter benäget medgivande av innehavar-na av upphovsrätten till verket.
Upplysningar om den skannade texten: Alf Ahlbergs verk ”Filosofins historia var standardverket på svenska språket i detta ämnet från 1920-talet till 1970-talet. Det är ett allmänt, men omfattande, översiktsverk över den västerländska filosofins historia. Den sjätte upplagan, som gavs ut 1967, är förhålladevis svår att fåtag på hos antikvariaten. I någon mån kan den jämföras med Bertrand Russellsmotsvarande verk ”Västerlandets filosofi”.

http://www.scribd.com/doc/19143537/Ahlberg-Filosofins-historia-Ver101-PDF

 

 

 

Filosofiska originaltexter + bakgrund, begrepp

Kommer snart…

Idébank

Det sägs att Philippa Foot, som bland annat kom på det berömda Spårvagnsexemplet, hade en liten skrivbok där hon samlade idéer. Små saker som hon förstod var bra, men som hon inte riktigt visste hur hon skulle använda. Ibland får vi idéer som vi inte vet vad vi ska göra med. Det kan vara en nyhet vi läst, en berättelse vi hört eller en sak vi varit med om som sätter igång våra associationer. Vi vet att det är bra idéer men inte hur vi ska använda dem. Dessa kan vi lägga här!

Utifrån dessa kan vi sedan skapa fantastiska undervisningshandlingar. Har du en ide? Behöver du inspireras?

Osynligt damm

En morgon när Josuf bäddade sin säng och ruskade täcket såg han något märkligt. Tusentals dammpartiklar virvlade i solljuset som lyste genom springorna på persiennen. Konstigt, tänkte han, att allt damm samlades just där. Eller var det så att det fanns damm överallt hela tiden fast han inte såg det? Han avfärdade tanken; Det var för skrämmande att tänka att det finns saker som han inte kunde se.

Se även En indier på glid

Fri vilja

Saker som determinism och fatalism förklaras på ett bra sätt i denna text. Texten avslutas med ”Uppgifter att tänka djupare kring”! Ladda ner pdf här: Sammanfattning av fri vilje-problemet

Det svårbedömda fallet med semlan.

En spännande berättelse att läsa och diskutera. Ladda ner här!

 

Filosofiska samtal

Det finns, inom skolan men framför allt utanför skolsystemet, en uppåtgående trend i det filosofiska samtalet. Filosofisk praxis, strukturerade samtal, sokratiska samtal… kär aktivitet har många namn.

På den här webbplatsen har vi tänkt att nämna ett par olika metoder som mycket väl kan anpassas till gymnasiefilosofi – inte trots utan på grund av att vi har kort tid att filosofera med våra ungdomar.

För att få en introduktion till detta ämnesområde rekommenderas en kandidatuppsats av Lars Hammer, som även sitter i Sophias styrelse. Filosofi som pedagogisk modell finns att läsa här.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar





*